Välkommen till Taxi idag!

Taxi idag är Sveriges enda branschtidning för alla som arbetar inom taxi. Tidningen utges av Förlaget Taxi idag AB och är fristående. Tidningen har ett samarbetsavtal med Svenska Taxiförbundet och varje nummer skickas som medlemsförmån till Förbundets medlemmar. Taxi idag kommer ut med åtta nummer om året. För att se innehållet i Aktuellt nummer, klicka på bilden av tidningen i spalten till vänster.

Beställ ett gratis provnummer >>

Vårerbjudande, klicka här!







Nyheter
 
Nytt däck för lätta transportbilar
2014-04-23

Efter tre miljoner hårda testkilometer i några av Europas största åkerier lanserar nu italienska däcktillverkaren Pirelli ett högteknologiskt däck, specielltutvecklat för transportbilar.  Det nya däcket Carrier har 30 procent lång livslängd, minskad bränsleförbrukning tack vare mindre rullmotstånd, bättre prestanda på vått underlag och ökadkomfort, jämfört med tidigare generationers däck.

En ny gummiblandning och förbättrad geometrisk däckprofil ökar däckets livslängd, vilket ger kunden bättre ekonomi.

Pirelli har optimerat däckets profil och använder innovativa material, vilket leder till lägre rullmotstånd, som i sin tur innebär lägre bränsleförbrukning och bränslekostnader.

Carrier har genom sin nya gummiblandning och tre breda länsgående spår minskat risken för vattenplaning och fått bättre våtgrepp. Detta ökar säkerheten på vått underlag. 

 
Sänkta försäkringspremier för Taxi Kurirs åkare
2014-04-23

År 2009 tecknade Taxi Kurir ett försäkringsavtal med Moderna Försäkringar. Under  2011 ändrades strategin för att beräkna försäkringspremierna. Den nya strategin innebär att ett taxiåkeri endast betalar för sin egen försäkringshistorik.

När man ständigt är ute i trafiken händer incidenter, så taxiåkerier är mer skadedrabbade än andra branscher. Taxiåkerierna har tyngts av högaförsäkringspremier.

– I stället för att räkna på hela kollektivet gjorde vi så att åkarna fick betala för sina fordons egen historik. Det innebär att varje enskilt fordon/åkeri fick en ”bonustrappa”, vilket motiverar åkare och förare till att vara mer aktsam, förklarar Magnus Klintbäck, vd för Taxi Kurir Stockholm.

Den nya bonustrappan har funnits i två år och slår naturligtvis både uppåt och nedåt.

– Alla fordon som har varit skadefria under perioden får nu en sänkning med 10–20 procent. Det är mycket för en åkare, avslutar Magnus Klintbäck. 

 
Eldriven underjordstaxi
2014-04-23

Nu börjar Taxi Stockholm ta körningar till underjorden – med elbilar. Den första underjordiska plats som öppnas upp för taxikörningar med företagets två nya elbilar är den historiska örlogsbasen på Skeppsholmen. Initiativet är en del av Taxi Stockholms miljöarbete och ett sätt att påvisa  elbilens miljöfördelar genom att ta sig in i olika utrymmen som tidigare varit stängda för allmänheten.

Under Skeppsholmen finns en militär hemlighet från 1940-talet, en gammal örlogsbas. Med hjälp av sina två nya elbilar öppnar Taxi Stockholm för första gången upp det tidigare gömda utrymmet för allmänheten. Under tre dagar i maj kommer stockholmare att ha möjlighet att åka med på en expedition tillsammans med historieexperten Lars A Hansson, som berättar hur soldaterna levde i det dolda under staden.

 

 

 
Svenska Taxiförbundet: ”Taxameter är ett krav”
2014-04-08

Svenska Taxiförbundet välkomnar regeringens lagrådsremiss om redovisningscentraler för taxi. Den är ett steg framåt. Men tyvärr har regeringen inte vågat upphäva möjligheten att göra undantag från skyldigheten att ha taxameter. Det innebär att ansvaret även fortsättningsvis ligger hos Transportstyrelsen som hittills, enligt Svenska Taxiförbundet, inte har visat gott omdöme i dispensgivningen:

– Nu måste finansminister Anders Borg, infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och övriga medlemmar i regeringen ta sitt ansvar. I annat fall kommer fusket med skatter, avgifter och bidrag att fortsätta urholka statskassan och myndigheternas tillsyn av taxibranschen att förbli dysfunktionell.

 
Taxi Göteborg byter ordförande
2014-03-27

Efter ett år som styrelseordförande för Taxi Göteborg lämnar Bengt Olvenmark sin post. Tillsammans med styrelsen har han lagt grunden till ett antal stora förändringar. Han väljer nu att avgå för att ge utrymme för fortsatt utveckling av Taxi Göteborg. Magnus Wendéus, som varit vice ordförande, blir ställföreträdande ordförande till dess att en ny ersättare kan presenteras.

– Vi ska se till att processen går så snabbt som möjligt, men det viktigaste är att vi hittar en person som vill fortsätta det utvecklingsarbete som har påbörjats, säger Magnus Wendéus.