Annons:

Lina Dahlander, Sverigechef taxiverksamheten, Bolt Roger Björkbacka, Sverigechef public policy, Bolt

Debatt: Äntligen! Tack EU för ökad skattekontroll i taxibranschen

Nyheter

Som globalt företag med huvudkontor i EU där 1. alla transaktioner sker i en app som 2. inte går att runda varken för kund eller chaufför och där 3. insyn för skattemyndigheterna blir total, är vi glada att det nu finns ett EU-regelverk för skattetransparens på plats. Av den artikel som Lennart Kalderén från Svenska Taxiförbundet (Se: https://www.taxiidag.se/nyheter/e/2854/debatt-eu-direktiven-behovs-for-en-sund-taximarknad/) skrivit är det tydligt att till och med hos Taxiförbundet saknas kunskap kring hur den moderna digitala taxibranschen fungerar.

Bolt har ett starkt intresse av att DAC7 är på plats. Vi har en löpande och oerhört god dialog med Skatteverket för att säkerställa att implementeringen ska bli smidig. Regelverket är en förbättring jämfört med hur traditionell taxi fungerar och förutom att regelverket en gång för alla kan ta död på insinuationer om att företag som Bolt inte skulle betala skatter korrekt, så kan det utgöra en viktig pusselbit i att digitalisera branschen än mer. Förhoppningsvis kan det leda till en politisk diskussion kring hur taxiregelverken framöver kan fokusera mer på digitala lösningar istället för kostsamma gamla tekniska installationer i varenda taxibil. 

Skapar konkurrensfördelar

Att apptaxi skapar konkurrensfördelar genom prisvärd och effektiv matchning av utbud och efterfrågan är ett faktum. Annars hade det inte varit möjligt att enbart några år efter lanseringen bli en av de största aktörerna på privatmarknaden i Sverige. Innovativa lösningar med fokus på snabbhet och prissättning är uppenbart efterfrågade av kunder. Med ett tydligt fokus på tekniska innovationer och en global närvaro kan Bolt skapa skalfördelar som helt enkelt inte är möjligt för lokala aktörer.

Kanske har ett fel smugit sig in i Taxiförbundets artikel när det hänvisas till “eventuell’ taxameteranvandning. I Sverige är det lag på taxameter och enbart förare med licens och taxameter kan ansluta sig till Bolts plattform. Eftersom en Bolt-resa per definition bara kan ske via appen registreras varenda meter en bil färdas. Myndigheter som Skatteverket kan därför få all data som behövs för att säkerstalla att allt är korrekt. Så är inte fallet i en taxi som till exempel vinkas in från gatan eftersom det då är möjligt att bara stänga av taxametern. Myndigheterna har visserligen verktyg för att stävja svarttaxiverksamhet redan idag men kombinationen av DAC7 och 100 procent appbaserad färddata är oslagbar. Det går inte att fuska.

Alltför länge har regelverken inom många branscher inte tagit höjd för hur den digitala ekonomin fungerar. Med regelverk som DAC7 får vi en viktig pusselbit på plats för att bygga framtidens taxibransch.

Lina Dahlander, Sverigechef taxiverksamheten, Bolt Roger Björkbacka, Sverigechef public policy, Bolt


Fakta om beskattning
Bolt har ett svenskt dotterbolag i Sverige - Bolt Services AB - som är skatteskyldigt och betalar företagsskatt enligt svenska regler, därmed även moms enligt svenska regler och EU-rätt.

Om Bolt
Bolt är den europeiska superappen som har 150 miljoner kunder i 45 länder och över 500 städer i Europa och Afrika. Bolaget strävar efter att accelerera övergången från ägda bilar till delad mobilitet och erbjuder bättre alternativ för varje användningsområde, inklusive taxi, bildelning, mikro-mobilitet samt mat- och dagligvaruleveranser.

Annons:

Vecka 17 – heta nyheter

Nyheter

27 april 2025

Buss på turné för att skapa bättre upphandlingar

Nyheter

25 april 2025

Transportföretagen - svenska vägnätet i bättre skick

Nyheter

25 april 2025

Nytt nummer av Taxi idag/Allt om buss kommer på fredag

Nyheter

24 april 2025

Volvos elbussar går som tåget

Nyheter

23 april 2025

Cabonline skjuter upp räntebetalningar

Nyheter

22 april 2025

Annons:

Veckans (16) topp tre nyheter

Nyheter

20 april 2025

Folksam visar: Buss bäst på att hålla hastigheten – taxi sämst

Nyheter

17 april 2025

Taxi Stockholm lämnar Svenska Taxiförbundet ”Medlemskapet har inte gett det resultat som vi har önskat”

Nyheter

17 april 2025

Skatteskulder knäckte halländskt taxibolag

Nyheter

16 april 2025

Dyrköpt seger för fuskande taxiförare

Nyheter

15 april 2025

Nu får Trosa efterlängtad taxiservice på prov

Nyheter

14 april 2025

Tidigare EU-parlamentariker blir nytt trafikregionråd i Stockholm

Nyheter

14 april 2025

Man tog stryptag på taxiförare

Nyheter

14 april 2025

Veckans (15) topp tre nyheter

Nyheter

13 april 2025

Norsk mack blir laddstation

Nyheter

12 april 2025

Ny upphandling i Höganäs kommun – med priset i fokus

Nyheter

12 april 2025

Nigeriansk stororder på Scanias biogasbussar

Nyheter

11 april 2025

Svenska Bioenergiföreningen byter namn

Nyheter

10 april 2025

Nobina skrotar Travis-appen – för dålig lönsamhet

Nyheter

10 april 2025

Cabonline i app-samarbete med Finnair

Nyheter

08 april 2025

Man åtalas för att ha sparkat taxiförare i magen

Nyheter

08 april 2025

Taxiförare till sjukhus efter misshandel

Nyheter

07 april 2025

Berusad kvinna gav sig på taxiförare

Nyheter

07 april 2025

Veckans (14) topp tre nyheter

Nyheter

06 april 2025

Resultatlyft för Gamleby Taxi & Buss

Nyheter

06 april 2025

Pigg hundraåring siktar på hundra till

Nyheter

04 april 2025

Nytt taxiföretag i Nykvarn

Nyheter

04 april 2025

Arvid Röckert tar finansdirektörsstolen hos Keolis

Nyheter

03 april 2025

North ride överklagar upphandlingen i Piteå

Nyheter

03 april 2025

Offentlig upphandling har fällt två Halmstads-företag

Nyheter

02 april 2025

Veckans (13) topp tre nyheter

Nyheter

30 mars 2025

Taxiförbundet: Region Uppsalas upphandling ett riktigt lågvattenmärke

Nyheter

29 mars 2025

Polisspaning gav resultat – man åtalas för svarttaxitrafik

Nyheter

29 mars 2025

Västtrafiks upphandling spikad

Nyheter

29 mars 2025

Gunnlög, 61, startar taxibolag på Fårö

Nyheter

28 mars 2025

EU-direktiv: B-körkort ger möjlighet att köra tyngre fordon

Nyheter

27 mars 2025

Preliminärt beslut: åldern för att köra buss sänks till 21 år

Nyheter

27 mars 2025

Nytt Upphandlingsdirektiv kan förändra LoU

Nyheter

27 mars 2025

Bertha fokuserar på politik och rekrytering

Nyheter

27 mars 2025

Eldrivna taxibilar utgör 19 procent av fordonsparken

Nyheter

26 mars 2025

Drygt 5 000 fler taxifordon

Nyheter

26 mars 2025

Magnus Creutz tar plats som vice ordförande i Taxiförbundet

Nyheter

25 mars 2025

Toyota vanligaste taxin

Nyheter

25 mars 2025

Sveriges bussföretag: Miljözon klass 3 – undantag nödvändiga

Nyheter

25 mars 2025

Stor ökning av enbilsföretag

Nyheter

25 mars 2025

Viss inbromsning för turistbussföretagen

Nyheter

25 mars 2025

Kund tog tag i ratten – taxi körde in i lyktstolpe

Nyheter

24 mars 2025

Sparkade taxiföraren i ansiktet

Nyheter

24 mars 2025

Sjuttiofemårig kund misshandlade taxiförare

Nyheter

24 mars 2025

Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår