Pierre Cederberg, medlemsansvarig på Svenska Taxiförbundet, hyllar i en artikel i Taxi idag/Allt om buss, (se fjärde maj 2025 https://www.taxiidag.se/nyheter/e/3346/vasttrafik-hyllas-for-upphandlingsstrategi/ )Västtrafik för hur de utformat sin senaste upphandling avseende serviceresor. Cederbeg menar att upphandlingen är väl utformad för att gynna såväl små som stora leverantörer, bland annat genom sin paketindelning.
Peter Avenberg, marknadschef på Nobina Care, tycker det är bra att goda exempel lyfts fram, men menar att Pierre missar flera viktiga utmaningar i upphandlingen.
-Exempelvis att all risk kopplat till kapacitet och ersättning landar på operatören. Det ligger inte i någons intresse att ha obalanserade avtal, då det antingen kan leda till operatörer med finansiella problem, eller att operatörer lägger på stora riskpremier på priset, vilket leder till att tjänsten blir onödigt dyr för skattebetalarna.
Peter Avenberg menar vidare att det är olyckligt att Västtrafik, som en av Sveriges största upphandlare av serviceresor, inte ställer krav på förnyelsebara drivmedel. Detta hade varit otänkbart i Västtrafiks upphandlingar av den ordinarie kollektivtrafiken.
-Jag förstår inte varför det inte råder samma tydliga hållbarhetskrav på serviceresor, säger Peter Avenberg.
Han påpekar vidare att det dessutom inte görs någon kvalitetsutvärdering.
-Det tycker vi är anmärkningsvärt, när vi vet att kvaliteten och tryggheten är extra viktig för denna resenärsgrupp. I stället är det bara lägsta pris som utvärderas, vilket riskerar att gynna aktörer som är beredda att göra avkall på frågor som rör kvalitet och gå ut över arbetsmiljö och efterlevnad av kollektivavtal.
Svar direkt:
Pierre Cederberg håller med om att det finns sådant som kan göras bättre.
-Men vi vill gärna lyfta det vi tycker är ett gott exempel på upphandling. Framför allt uppskattar vi att såväl små som stora leverantörer får en chans att lägga anbud, vilket Västtrafik möjliggör, bland annat genom sin paketindelning.
När det gäller frågan om förnybart bränsle får man beakta om det är möjligt att köra på förnybart bränsle i hela Västra Götaland menar Pierre Cederberg.
-Det handlar om glesbygd, små orter där serviceresor ska utföra sina uppdrag. Regionen ställer de krav de vet att infrastrukturen för drivmedel klarar i sin egen region. I stället för osäker risk är detta en tydlig säkerhet i avtalet, där trafikföretaget vet att man kan klara sitt uppdrag.
Avseende kvalitetsutvärderingen påpekar Pierre Cederberg att av det finns obligatoriska krav och sex av sjutton trafikföretag som ansökte om att få lämna anbud diskades på grund av de obligatoriska kraven.
-Västtrafik har och kommer att ha kvalitetsuppföljning med systemet ”Frida” som trafikföretagen rapporterar till. Alla avtalspartners fordon ska vara besiktigade, ange vilket bränsle som används och så vidare. Lönerevisioner genomförs via god kontakt med Transportarbetarförbundet, liksom uppföljning av förare, betonar Pierre Cederberg.