Volvo Cars har tagit fram ett nytt multiadaptivt säkerhetsbälte genom en unik teknik som syftar till att ytterligare förbättra säkerheten för alla i verkliga trafiksituationer.
Första modell med det nya bältet blir helt eldrivna Volvo EX60 som kommer 2026.
Bältet använder data som matas in från inre och yttre sensorer för att anpassa skyddet och anpassa inställningen baserat på situationen och individens profiler, såsom deras längd, vikt, kroppsform och sittposition. Till exempel kommer en större passagerare i en allvarlig krock att få en högre bältesbelastningsinställning för att minska risken för huvudskador. Medan en mindre passagerare vid en mildare krock kommer att få en lägre bältesbelastningsinställning för att minska risken för revbensfrakturer.
Detta uppnås genom att avsevärt öka antalet så kallade lastbegränsande profilvariationer, som hanterar den kraft som appliceras på de åkande i händelse av en olycka.
-Världens första multiadaptiva säkerhetsbälte är ytterligare en milstolpe för fordonssäkerhet och ett utmärkt exempel på hur vi utnyttjar realtidsdata med ambitionen att bidra till att rädda miljontals fler liv, säger Åsa Haglund, chef för Volvo Cars säkerhetscentrum.
Källa: Volvo Cars.