Vid offentliga upphandlingar av busstrafik råder planhushållning, inte marknadsekonomi. Det menar Kjell Peterson, ordförande för Svenska Turistbussföretagen i en debattartikel i Dagens industri.
Det pågår en systematisk utradering av Sveriges små och medelstora trafikföretag. Något som regeringen och svenska myndigheter måste göra någonting åt menar debattören. Framförallt måste Konkurrensverket sluta var en papperstiger och ta sitt ansvar – annars ska den ersättas av en fungerande myndighet.
”Statligt ägda utländska koncerner, ofta med kraftfulla driftbidrag från sina hemländer, tillåts dominera upphandlingar i Sverige. Detta sker i strid med artikel 107.1 i EUF-fördraget, som förbjuder statligt stöd som snedvrider konkurrensen mellan medlemsländer. Trots detta står svenska myndigheter passiva.
Överföringar från moderbolag i Norge, Frankrike och Luxemburg till deras svenska dotterbolag möjliggör ”predatory pricing”– dumpade priser i syfte att slå ut konkurrenter. Svenska bussföretag måste däremot gå runt på varje krona – de har inga statliga moderbolag som täcker förluster. Över 800 av Sveriges tidigare 900 privatägda bussbolag har försvunnit – inte på grund av bristande lönsamhet, utan på grund av offentliga upphandlingar som systematiskt missgynnat dem.
Konkurrensverket tiger, Marknadsdomstolen agerar inte. Samtidigt hänvisar länstrafikbolagen till att "det är enklare att förhandla med färre aktörer". Det är planhushållning, inte marknadsekonomi. När uppföljning av krav och avtal uteblir – vilket sker i hälften av kommunerna – belönas de oseriösa och pressar bort de seriösa företagen”, skriver Kjell Peterson.