Region Stockholms färdtjänst mäter regelbundet kundernas nöjdhet, trygghetskänsla och tidspassning. Sedan 2022 har alla tre indikatorer förbättrats markant och ligger nu stabilt över regionens mål.
Resenärers trygghetskänsla har ökat mest – från 71 procent 2022 till 85 procent hittills under 2025. Detta överträffar regionens mål om minst 76 procent.
Även tidspassningen och kundnöjdheten visar tydliga förbättringar. Jämfört med 2022 har tidspassning ökat med åtta procentenheter (från 87 till 95 procent) och andelen nöjda kunder med tre procentenheter (från 88 till 91 procent).
– Vi har gjort flera förändringar som bidragit till ökningen av kundnöjdheten. Viktigast är att vi numera är mer flexibla vid upphandlingar av färdtjänsttaxi och har infört en bättre områdesindelning. Det gör det lättare för fler bolag att delta i upphandlingarna, säger Jens Sjöström (S), investeringsregionråd i Region Stockholm.
– Dessutom upphandlar vi vid behov extra reservbilar som kan sättas in under perioder med hög efterfrågan. Det lönar sig för resenärerna att färdtjänsten är pragmatisk och lösningsorienterad, menar Jens Sjöström vidare.
Färdtjänsten i Region Stockholm utförs helt och hållet av upphandlade taxibolag. Regionen är indelad i 32 färdtjänstzoner.
Källa: Socialdemokraterna Region Stockholm.