Cabonline Group rapporterar för andra kvartalet intäkter om 1 118 miljoner kronor, att jämföra med 1 225 miljoner kronor samma kvartal föregående år. En minskning med nio procent. Perioden visade ett minusresultat på tio miljoner kronor, vilket var bättre än jämförelsekvartalets minus på 36 miljoner kronor.
”Under det andra kvartalet ökade konkurrensen i offentliga upphandlingar. I linje med vår strategi fortsätter vi att prioritera kvalitet och långsiktig hållbarhet”, skriver Charlotta Söderlund i sitt vd-ord.
Hon konstaterar vidare att såväl affärsresor som privatresor minskar. Prispress och överetablering är orsaken till att affärsresorna minskat, även om vissa regioner uppvisar stark tillväxt.
Fortsatta effektivitetsvinster ska stärka bolaget menar Charlotta Söderlund.
”Vi är trygga med vår förmåga att leverera ytterligare effektivitetsvinster i takt med att vi fortsätter våra plattformsuppgraderingar och optimerar verksamheten. I nästkommande kvartal implementerar vi iCabbi i regionerna Norr, Halmstad och Jönköping. Parallellt med detta rullas även Hello i regionerna Norr och Mitt. Effektivitet i all verksamhet förblir en prioritet, samtidigt som vi kraftsamlar för att öka resandet genom våra kommersiella initiativ. Vår förändringsresa har präglats av flera betydelsefulla framsteg”.
Källa: Cabonline.