En ny rapport från mobilitetsbanken Ziklo Bank avfärdar myter om att en elbils batteri snabbt tappar kapacitet och att elbilen är dyrare att äga än bilar med flytande bränsle.
-Vi ser tydligt att den eldrivna bilen nu är ekonomiskt konkurrenskraftig, säger bankens vd Joel Graffman.
Hälften av de banken tillfrågat trodde att batteriets kapacitet skulle halveras efter sex år, vilket inte stämmer.
När det gäller kostnaderna tittar många bara på inköpspriset. Enligt rapporten har eldrivna bilar lägre kostnader för service och reparationer. Och om man laddar hemma blir det betydligt billigare än att tanka flytande drivmedel.
-När man väger samman inköpspris, service och drivmedel visar det sig ofta att en elbil blir billigare per månad, även om den kostar mer att köpa, säger Graffman.
Bankens beräkningar visar att den eldrivna bilen når break-even efter cirka 1 300 mil. Vilket innebär att de totala kostnaderna för elbilen (inköp, drift och eventuella subventioner) jämförs med kostnaderna för en motsvarande bil som drivs med fossila bränslen, där besparingarna i bränsle och driftkostnader överstiger den initiala merkostnaden för elbilen.
Källor: Dagens industri och Ziklo Bank.