En ny studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), finansierad av Vinnova, har analyserat erfarenheter av självkörande taxibilar (robottaxi) från USA och Kina för att ge vägledning till om och när framtida satsningar görs i Sverige.
- Vi ser ett stort intresse för tekniken och tjänsten, men också många obesvarade frågor. Självkörande taxibilar måste bidra till samhällsmål som klimatnytta och ökad tillgänglighet, inte bara vara en teknisk nyhet, säger Ingrid Skogsmo, forskningsledare på VTI och projektledare för studien.
Säkerhet och samverkan med annan trafik är två centrala frågor. En annan utmaning är hur självkörande taxibilar ska integreras i transportsystemet.
Med nuvarande tekniknivå krävs sannolikt städer med minst en halv miljon invånare och stora fordonsparker för att nå ekonomisk bärkraft. Samarbete med befintliga aktörer, som kollektivtrafikbolag eller taxitjänster, kan bli avgörande för detta.
– För att kunna utvärdera hur självkörande taxibilar fungerar i samhället, vilka bidrag de kan ge till samhällsmålen och hur affären ser ut behöver vi tänka större och kanske på nya sätt säger Ingrid Skogsmo.
Rapporten avslutas med rekommendationer till kommuner, myndigheter och branschen. Bland annat föreslås tydliga säkerhetskrav, gemensamma standarder och forskning om hur självkörande taxi kan integreras med kollektivtrafik och olika affärsmodeller.
Källa: Vinnova.