BRT (Bus Rapid Transit) kombinerar bussens flexibilitet och kan – när det görs rätt – ge snabbare restider, ökad punktlighet och ett attraktivare resande. För ett tag sedan anordnade Sveriges Bussföretag ett webbinarium om BRT, som kan jämföras med spårvagnstrafik, fast med buss. På webbinariet lyftes fördelar och utmaningar med BRT och en diskussion fördes om hur BRT skulle kunna utvecklas utifrån europeiska och nordiska förutsättningar.
Flavio Grazian från den globala kollektivtrafikorganisationen UITP inledde med en internationell utblick och visade hur BRT utvecklats från pionjärerna i Curitiba, Brasilien till att vara ett etablerat fenomen i över 190 städer världen över. Hans budskap var tydligt: om städer ska nå sina klimat- och mobilitetsmål krävs prioritering av kollektivtrafik – med rätt åtgärder blir bussen ett fordon för ett bättre samhälle.
Steen Rügge, styrelseledamot i Dansk Persontransport och tidigare vd för Tide Bus Danmark, gav en inblick i den framgångsrika BRT-satsningen PlusBus i Ålborg. Genom nära samarbete mellan kommunen, trafikbolaget och operatören kunde man lösa tekniska utmaningar, testa och justera tidigt och bygga upp både infrastruktur och depå på rekordtid. Resultatet är en helt eldriven BRT-linje med höga passagerarsiffror, hög kundnöjdhet och en drift som är betydligt billigare och mer flexibel än en spårväg. Erfarenheterna från Aalborg pekar nu på att fler BRT-lösningar kan bli aktuella i Danmark.
Webbinariet avrundades med en paneldiskussion med talarna samt Carina Zachau, regionråd och ordförande i Kollektivtrafiksnämnden i Region Skåne samt Fredrik Pettersson-Löfstedt, forskningsledare på K2, Sveriges nationella kunskapscentrum för kollektiv mobilitet.
- Det är en utmaning att komma fram till kärnan i staden när det är så trångt i nordiska äldre städer. Resor ska vara snabba och effektiva så att resenären väljer buss i stället för bil. Utmaningarna politiskt är dialogen mellan kommun och region där kommunen äger frågan om infrastrukturen men inte har ansvar för kollektivtrafiken, vilket regionen har. Vi kan inte ha både bussar och bilar i staden när det är så snäva gator, säger Carina Zachau.
Webbinariet leddes av Ulo Maasing, chefredaktör bussmagasinet.se
Källa: Sveriges Bussföretag.