Connect Bus har brutit det tolvåriga avtalet med Region Kronoberg som startade i december 2023. Anledningen är att det blev dyrare än bussbolaget räknat med när anbudet lämnades. Försenade avgångar, inställda turer, bussar som var felskyltade och så vidare har inneburit viteskrav på närmare tio miljoner kronor.
Bussbolaget hade även stora bekymmer med fordonen. Beställda elbussar till stadstrafiken från holländska Ebusco kunde inte levereras. I stället beställdes nya bussar från Kina, men de kunde inte levereras tillräckligt snabbt.
En annan utmaning var att länstrafiken i Kronoberg gick från att använda sig av flera bussbolag till bara ett.
Connect Bus och Region Kronoberg ska enligt ett nytt avtal göra en så kallad kontrollerad avslutning under en treårsperiod.
Connect Bus har också tilldelats en upphandling i grannlänet Blekinge och ansvarar för länstrafiken sedan i augusti i år. Avtalet sträcker sig till 2035 och är värt tre miljarder kronor. Det avtalet ska behållas eftersom det fungerar bra.
– Där är vi mycket nöjda med trafikstarten med tanke på omfattningen av uppdraget och inte minst det stora skiftet till eldrivna bussar. Nu går vi in en ny fas efter den rena etableringen där vi kommer att arbeta med ständiga förbättringar för våra resenärer, säger Jonas Kempe, vd för Connect Bus Sverige.
De senaste åren har Connect Bus vunnit flera större upphandlingar i Sverige och kör i dag trafik i bland annat Västra Götaland, Västmanland, Örebro, Jönköping, Kalmar, Östergötland, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten. Bolaget har 1 450 fordon i trafik på de svenska vägarna.
Källa: Blekinge Läns Tidning.