Annons:
Annons:

I Degerfors betalar kommunen framkörningsavgiften

Reportage

När Karlskoga/Degerfors taxi AB förlorade upphandlingen av samhällsbetalda resor i Degerfors kunde de inte ha några bilar stationerade i kommunen längre – allt skulle utgå från Karlskoga. Det fick kommunstyrelsen att agera genom att betala framkörningsavgiften på 150 kronor från Karlskoga till Degerfors. Ett beslut som har stöd i kommunallagen.

Fredrick Eklund är en av sex delägare i Karlskoga/Degerfors taxi AB, och tidigare ordförande för bolaget. Hans egen firma förfogar över fyra bilar av totalt 20 och har tre anställda. Fredrick är förstås glad över att kommunen valt att subventionera taxiresor i Degerfors, även om det inte varit någon rusch.

-Vi har en del som ska åka till stationen, en del pensionärer som inte orkar vänta på färdtjänst utan tar en vanlig taxi, samt lite resor till och från krogen. Men kunderna vet inte om att de inte betalar för framkörningsavgiften, berättar Fredrik Eklund.


Fredrik Eklund. 

Hans morfar grundade taxiföretag i Karlskoga och det var han som låg bakom fusionen med taxibolaget i Degerfors till det som blev Karlskoga/Degerfors taxi. Hans mamma arbetade i växeln i nästan 25 år och hans pappa har kört för bolaget och kör fortfarande.

Samhällsbetalda resor är det som dominerar hos taxibolaget. Det är Region Örebro som sköter upphandlingen av skolskjuts, färdtjänst och sjukresor åt både Karlskoga och Degerfors kommun. Vid senaste upphandlingen fanns Karlskoga/Degerfors taxi på den förlorande sidan. Transdev i Örebro vann upphandlingen i Karlskoga och Cabonline Örebro vann i Degerfors.

Tappade tre bilar

Men i Karlskoga fick det lokala taxiföretaget fortsätta köra, som underleverantör till Transdev. I Degerfors fanns dock inte mer att hämta.

-Vi tappade tre bilar och det fanns inte tillräckligt mycket privatkörningar i Degerfors för att ha bilar stationerade där. Vi bestämde oss för att flytta hela vår verksamhet till Karlskoga.

Fredrick tog kontakt med Degerfors kommun och vid ett möte med kommunstyrelsen förklarade han varför taxibolaget inte skulle ha bilar i kommunen längre.

Kommunstyrelsen tyckte det var viktigt att behålla taxiservicen i kommunen. Cabonline Örebro skulle bara ha bilar i Degerfors som täckte de samhällsbetalda resorna, och kunde inte åka nästan sex mil för att serva privatmarknaden.

-Vi föreslog att kommunen skulle betala de 150 kronor vi måste ha i framkörningsavgift från Karlskoga till Degerfors. Sträckan är cirka nio kilometer. Kommunstyrelsen köpte det förslaget, berättar Fredrick Eklund.

Stöd i kommunallagen

Kommunstyrelsens ordförande Anneli Mylly (V) såg det som en nödvändighet. 

-Vi är en kommun med begränsad kollektivtrafik och våra medborgare måste få möjlighet att åka taxi i stället. Och vem vill flytta till en kommun där det inte finns taxiservice?

Enligt kommunallagen får en kommun genomföra åtgärder för att allmänt främja näringslivet i kommunen. Individuellt inriktat stöd till näringsidkare får lämnas endast om det finns synnerliga skäl till det. Om näringslivet inte levererar service inom ett visst område kan det finnas ett rättsligt utrymme för kommunala åtgärder som annars skulle betraktas som otillåtna.

Det var detta rättsliga utrymme som Degerfors kommun använde sig av.

Kommunstyrelsens ordförande i Degerfors, Anneli Mylly (V), tycker det är värt att betala framkörningsavgiften från Karlskoga till Degerfors för att behålla taxiservicen på orten. Foto: Degerfors kommun.

Taxiförbundets vd Bawer Coskun gillar upplägget.

-Det är ett verkligt positivt exempel på hur det bör fungera när en ort vill rädda kvar sin taxi. I Degerfors finns dessutom SJs järnvägsstation som också har resenärer till och från Karlskoga. Att det då inte skulle finnas en taxi på orten skulle ju såklart bli extra bekymmersamt.

Jag hoppas att Degerfors kan få agera exempel för fler kommuner som ett sätt att behålla sina taxiföretag – och det finns stöd i lagen för att agera.

Bolag: Karlskoga/Degerfors taxi AB.
Antal åkerier som delägare: Sex.
Antal bilar: 20.
Huvudkontor: Karlskoga.
Medlemmar i Svenska Taxiförbundet: Ja.
Omsättning 2021: Cirka 18,2 miljoner kronor.
Resultat 2021: 339 000 kronor.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår