Merparten (71 procent) av de som använder den särskilda kollektivtrafiken, eller berörs av dem som närstående eller i sitt arbete, skulle se positivt på att trygghetskameror installerades i fordonen. Endast sex procent är negativa till det.
Det visar en ny nationell undersökning genomförd av Demoskop på uppdrag av Nobina Care.
– Den starka opinionen för trygghetskameror kan ses som ett naturligt steg i samhällsutvecklingen, men också som en tydlig signal om att tryggheten måste öka. Trygghetskameror är idag standard ombord på bussar och tåg, men inte i den särskilda kollektivtrafiken, det tycker jag är anmärkningsvärt, säger Thomas Nohre, vd på Nobina Care.
Undersökningen visar också att cirka hälften av de 1 075 intervjuade är nöjda med färdtjänsten, medan sjukresor, rullstolstaxi och skolresor får något högre betyg. Samtidigt uppger drygt två av tio att de är direkt missnöjda och anser att tjänsten fungerar mycket dåligt eller ganska dåligt.
Förseningar och bristande punktlighet är det vanligaste problemet som resenärer upplever, oavsett vilken tjänst de använder. Förarens bemötande är också avgörande för upplevelsen, ett dåligt bemötande är starkt kopplat till missnöje. För många resenärer är även förarens språkkunskaper viktiga.
Undersökningen visar också att upplevelsen av trygghet har ett starkt samband med hur nöjd man är med tjänsten. Mellan 10 och 21 procent uppger att de ofta eller ibland känner sig otrygga under resan. De främsta orsakerna till otrygghet är upplevt otryggt körsätt och brister i bemötandet.
– Vi ser ett ökat behov av samsyn, lyhördhet och samverkan, inte minst mellan oss som leverantörer, upphandlande parter och beslutsfattare. Vår förhoppning är att den här rapporten ska bidra till ny kunskap, reflektion och viktiga samtal. För att varje resenär, oavsett behov, ska kunna resa tryggt och vara delaktig samhället, menar Thomas Nohre.
Undersökningen ligger till grund för Resenärsrapporten 2025 som nu presenteras av
Nobina Care.