Straffreformutredningens betänkande som nyligen lämnats till regeringen föreslår att ett femtiotal straff skärps. Utredningen föreslår dock ingen ändring av befintliga straffskalor i speciallagstiftning, exempelvis taxitrafiklagen.
-Svenska Taxiförbundet ser positivt på att regeringen arbetar vidare med skärpta straff. Vi föreslår dock att regeringen tar med vår hemställan om skärpta straff för olaga respektive otillåten taxitrafik i det fortsatta arbetet säger Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet.
Idag kan bara den som utför en otillåten persontransport dömas till ansvar för otillåten taxitrafik och får enbart dagsböter, vilket i de flesta fall blir låga belopp. Förbundet vill att även den som förmedlar eller på annat sätt medverkar till att en olaga eller en otillåten persontransport utförs ska kunna dömas för medhjälp till olaga eller otillåten taxitrafik, samt att ansvar även ska gälla den som för egen eller annans räkning beställer en sådan transport.
-Ska vi på allvar få bukt med problemet som svarttaxi utgör, bör straffskalans bötesbelopp höjas väsentligt, samt inkludera fängelse även för otillåten taxitrafik om överträdelsen anses grov. Den svarta marknaden breder ut sig och hotar det seriösa företagandet, vilket drabbar allmänhetens tillgång till riktig taxi, betonar Kalderén.
Svenska Taxiförbundets hemställan gällande ändring i Taxitrafiklagen (2012:211) 5 kap 1 och 2 §§ gällande utökat straffansvar olaga samt otillåten taxitrafik lämnades till regeringen den 15 april 2024.
Källa: Svenska Taxiförbundet.