Nu lanserar Volvo Bussar det nya Volvo BZR Electric turistbusschassit. Med en batterikapacitet på upp till 720 kWh och en räckvidd på upp till 700 kilometer enligt SORT 3 (en specifik testcykel för att bedöma räckvidden för tunga eldrivna fordon) öppnas möjligheter för längre resor med färre laddstopp och större flexibilitet i driften.
Chassit kan fås med två eller tre axlar och med fyra till åtta modulära batteripaket. På grund av det modulära konceptet kan lösningen anpassas för olika typer av trafik.
-Med vårt nya eldrivna chassi handlar det inte bara om längre räckvidd. Det gör det möjligt att etablera nya rutter och ger operatörerna en helt ny nivå av flexibilitet, säger Anna Westerberg, vd för Volvo Bussar.
Chassit erbjuds med karosser från olika påbyggare, beroende på marknad och kundernas önskemål.
För att möta olika behov av laddning, både vid depå och längs rutten, erbjuder Volvo BZR Electric turistbusschassi både 250 kW CCS-laddning och 450 kW OppCharge. Chassit är också utrustat med den senaste generationen av Volvo Bussars aktiva säkerhetssystem, som skyddar både passagerare och trafikanter.
Det första Volvo BZR Electric turistbusschassit har redan byggts med kaross från Carrus Delta och är avsett för kunder i Norden och Benelux.
Källa. Volvo Bussar.