Volvo Bussars minskade under tredje kvartalet leveranserna med 13 procent jämfört med samma kvartal året tidigare, från 1 604 enheter till 1 393. Nettoorderingången minskade också, från 1 677 till 1 311, det vill säga 22 procent. Ett rejält tapp noteras för helt eldrivna bussar, från 186 till 82, vilket innebär mer än en halvering. Totala nettoomsättningen uppgick till 6 009 miljoner kronor (6 195).
Trots lägre leveranser och orderingång lyckades Volvo Bussar förbättra rörelseresultatet som landade på 755 miljoner kronor (731), en förbättring med tre procent. En vinst från en fastighetsförsäljning påverkade positivt med 170 miljoner kronor, medan valutakursförändringar påverkade negativt med 159 miljoner kronor jämfört med samma kvartal 2024.
I rapporten skriver Volvo Bussar att de har ingått ett strategiskt partnerskap med – karosstillverkaren Marcopolo för att bredda produktportföljen och stärka positionen på den europeiska bussmarknaden.
”Marcopolo är redan en pålitlig partner på flera marknader utanför Europa, där Volvos erkända chassiteknik paras med Marcopolos karossdesign”, skriver bolaget.
Källa: AB Volvo.