Sveriges Bussföretag har lämnat in sitt remissvar på Arlandasamordningens betänkande "Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet". Förbundet välkomnar att frågan om Arlandas konkurrenskraft har utretts, men menar att betänkandet lägger för stor vikt vid järnvägen och underskattar bussens betydelse.
Förbundet lyfter bland annat behovet av en fungerande angöring vid Arlanda, utveckling av expressbusskoncept samt vikten av att utvärdera alternativa driftformer som koncessioner. Positivt är att flera vägåtgärder föreslås – särskilt dynamiska kollektivtrafikkörfält på E4, något branschen länge efterfrågat.
Sveriges Bussföretag påpekar samtidigt att de föreslagna järnvägsinvesteringarna är väsentligt dyrare än vägåtgärderna, och att vissa förslag – som att förhandla om Arlandabanans förutsättningar – saknar kostnadsberäkning.
– Busstrafiken är en viktig pusselbit i det kollektiva utbudet. Den har större upptagningsområde, är mer flexibel och kan snabbt anpassas efter behov, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag och tillägger:
– Det är viktigt att konkurrensen sker på lika villkor. En ensidig fokusering på järnväg riskerar att slå ut kommersiell buss- och tågtrafik till förmån för skattesubventionerade alternativ. Helhetsperspektivet måste finnas med, säger Anna Grönlund.