Trafikverket har cirka 270 rastplatser över hela landet. Av dem bedöms ett trettiotal ha så stor markyta att det går att komplettera dem med laddning, utan att försämra dagens kapacitet för icke laddbara fordon.
Det är regeringen som gett Trafikverket i uppdrag att analysera och redovisa förutsättningarna för stationär laddning på Trafikverkets rastplatser. I uppdraget ingår också att lämna förslag för hur en pilotverksamhet kan utformas och genomföras.
– Vi är i grunden restriktiva med att tillåta kommersiell verksamhet på rastplatser. Det krävs tydliga motiv för att vi ska kunna erbjuda en laddoperatör att etablera och driva en stationär laddstation på en rastplats. Det är viktigt att Trafikverkets uppdrag blir tydligt och vi föreslår därför en justering i Trafikverkets uppdrag för att kunna möta behovet av laddning, säger Sandra Nordahl, avdelningschef på Trafikverket.
Rastplatser med laddstation ska ha som främsta syfte att serva den tunga trafiken, men det ska även finnas möjlighet att ladda lätta fordon som personbilar.
– Den slutliga bedömningen om rastplatsen är intressant för etablering av en laddstation eller inte avgörs av marknadens intresse. Från vår sida är det möjligt att sammanfatta villkoren för etablering i en koncessionsupphandling som bör gälla i cirka 10 till 15 år. Vi föreslår att den anbudsgivare som betalar mest för att etablera sig på platsen tilldelas koncessionen, fortsätter Sandra Nordahl.
Källa: Trafikverket.