Självkörande fossilfri buss – kan det vara lösningen för turisttrafiken i Sälenfjällen? Det hoppas man i alla fall genom samverkansprojektet SIKTA som står för Sälen Idre Kollektiv Autonom.
Projektet inleddes i år och ska pågå till 2027 och projektleds av Malung-Sälens kommun i nära samarbete med Älvdalens kommun.
Det är Sveriges innovationsmyndighet Vinnova som beviljar projektmedel och övriga finansiärer för projektet är Region Dalarna (Regionala Utvecklingsåtgärder) samt egna finansiella medel som näringslivet bidrar med.
”I glesbygdsregioner med hög besöksnäring som Sälenfjällen och Idreområdet finns många utmaningar. Det är säsongstoppar, brist på förare och stort beroende av bil. Genom SIKTA vill ett starkt partnerskap mellan kommuner, näringsliv, akademi och teknikleverantörer visa att självkörande elbussar kan bli en del av lösningen” skriver SIKTA.
Det unika i projektet är att testa autonoma bussar i fjällmiljö och vinterväglag, utveckla teknik och affärsmodeller i verklig drift och undersöka hur besöksnäringen kan fungera som katalysator för förändrade resebeteenden.
Projektet menar att självkörande elbussar är det som behövs för att göra det möjligt att öka turtäthet i glesbygden utan att öka kostnaderna, för att bidra till en mer hållbar destinationsutveckling. Förlagan till den självkörande elbussen är en buss på 8,3 meter med 50 sittplatser.
– Fantastiskt att vi fått projektet beviljat som bygger på den förstudie vi genomförde våren 2024. Alla fjällanläggningar i Idre och Sälen, destinationsbolagen, Sälen Buss och kommunerna deltog i arbetet, så vi har en stark uppställning bakom projektet, vilket är en viktig förutsättning, säger Tiina Ohlsson projektledare.
Källa: SIKTA.