Taxikoncernen Cabonline intäkter för det tredje kvartalet uppgick till 973 miljoner kronor, en fyraprocentig minskning jämfört med samma kvartal året innan (1 015 miljoner kronor). Glädjande var däremot att rörelseresultatet förbättrades till 29 miljoner kronor (12 miljoner kronor) och periodens totala resultat visade en vändning från röda till gröna siffror, nio miljoner kronor (-52 miljoner kronor).
En annan glädjande siffra var den förbättrade EBITA-marginalen (resultatet före räntor, skatter, avskrivningar och amorteringar) som uppgick till 3,2 procent (2,2 procent). Det var också ett bättre kassaflöde, minus elva miljoner kronor (-21 miljoner kronor).
”Under det tredje kvartalet stärkte vi vår position genom flera viktiga avtal. Resultat och marginal ökade på grund av ett högre snittpris per resa och en betydande framgång för Flygtaxi. Vårt nya boknings- och trafikledningssystem iCabbi implementerades framgångsrikt i region Norr och är därmed infört på 75 procent av den svenska fordonsparken. Plattformen möjliggör mer kostnadseffektiva processer och högre leveranskvalitet. Vi lanserade även Hello i regionerna Mitt och Norr. Därmed har hela Sverige ett gemensamt verktyg för att utveckla relationen med förare och åkare”, skriver Cabonlines vd och koncernchef Charlotta Söderlund i rapporten.
Bolaget fortsätter att investera stort i ny teknik skriver Charlotta Söderlund.
”Under de två kommande kvartalen implementeras Hello i Norge, samt iCabbi i resten av Sverige och Finland. Inom kort lanseras även ett nytt verktyg för ruttplanering av skolskjuts, med tillhörande webbplattform och applikation”.