Annons:
Annons:

Anropsstyrd kollektivtrafik måste upphandlas och taxiföretag måste få lägga anbud, säger Lennart Kalderèn.

Taxinäringen måste ha spaning på den anropsstyrda kollektivtrafiken

Artikel

I veckan hade “Rådslaget” samlat stora delar av branschen till en diskussion om hur en ny lag om kollektivtrafik skulle kunna utvecklas. Idag ligger inriktningen på regionala huvudmän och politiskt antagna trafikförsörjningsprogram i varje region. En tänkbar ny inriktning är att bredda nuvarande lagstiftning, göra lagen mer målstyrd och flexibel med en större inriktning på mobilitet. Samtidigt talar man om behovet av nationella mål eller till och med nationell plan för kollektivtrafik. Diskussionerna på konferensen var dock spretiga.

Det tar tid att ta fram en reviderad lag om kollektivtrafik. Det finns ännu inga politiska direktiv. Men försöksprojekten blommar på många olika håll. Här måste vi från taxibranschen vara vakna. Sedan länge har taxi utfört olika typer av anropsstyrd kollektivtrafik på länstrafikbolagens uppdrag. Men nu accelererar marknaden. I många av försöksprojekten figurerar mindre bussar, andra taxifordon, i ytterligare andra ska skolskjutstransporter öppnas för privatresande och i några fall arrangerar regionala trafikhuvudmän “samåkningsprojekt” där skattepengar delas ut till privatförare med hjälp av samåkningsappar. För de sistnämnda finns en hel del juridiska frågetecken.

Behovstrappa behövs

I Tyskland pågår samarbeten för att utveckla konceptet ’kollektivtrafiktaxi’ för framtida mobilitetsplanering. Målet är att göra transporttjänsterna mer efterfrågeorienterade, effektiva och miljövänliga. En mycket bra idé.

Från förbundet ser vi en “behovstrappa” när olika försök eller permanenta lösningar med anropsstyrd kollektivtrafik lanseras. Steg 1 handlar om att trafiken måste stämma överens med de lagliga ramarna vad gäller fordonsslag och tillstånd. I steg 2 är det avgörande att länstrafikbolagen upphandlar trafiken och inte fokuserar på egen regidrift. Slutligen, i steg 3, är det vår utgångspunkt att taxi­företag måste ges möjlighet att delta i dessa upphandlingar.

Taxinäringen mest flexibel

Men den första “spaningen” från taxibranschens sida är att vi uppmärksammar trafikprojekten och tar vara på möjligheterna när fler och fler inom persontransportbranschen talar om att det långt ifrån alltid är effektivt att köra normalstora bussar med ett fåtal passagerare. Taxinäringen, som den mest flexibla kollektivtrafiken, måste ha ögon och öron öppna.

 

Annons:
Annons:

Hela Sverige kan leva med anropsstyrd kollektivtrafik

Artikel

31 oktober 2025

Svenska Taxiförbundet Informerar: Riktig taxi gör skillnad

Artikel

24 mars 2025

Svenska Taxiförbundet Informerar: Är det en fördel för en samhällskund att veta att transporterna kan levereras?

Artikel

13 februari 2025

Riksdagsseminarium: Saila Quicklund (M) frontfigur i kampen mot svarttaxi

Artikel

11 december 2024

Svenska Taxiförbundet Informerar: Förbundet ska representera hela Taxi-Sverige – vem ska annars göra det?

Artikel

03 december 2024

Svenska Taxiförbundet informerar: Svenska Taxiförbundet är Ditt hemmalag

Artikel

25 oktober 2024

Annons:

Svenska Taxiförbundet informerar: Fyra bilder av samhällsanda

Artikel

26 september 2024

Svenska Taxiförbundet informerar: Lurendrejeriet på Arlanda måste stoppas!

Artikel

30 augusti 2024

Hållbara villkor är skillnaden

Artikel

17 maj 2024

Att tala med varandra lönar sig

Artikel

26 april 2024

Ta en taxi för klimatet

Artikel

05 april 2024

Svenska Taxiförbundet informerar: Bister verklighet för landsortstaxi

Artikel

25 mars 2024

Västernorrland – en strid taxi måste ta

Artikel

16 februari 2024

Miljözonerna visar att taxi måste accepteras som kollektivtrafik

Artikel

01 december 2023

Svenska Taxiförbundet Informerar: Det är människor det handlar om

Artikel

20 oktober 2023

Svenska Taxiförbundet Informerar: Seriös taxi står upp för säkerheten

Artikel

28 september 2023

Svenska Taxiförbundet Informerar: Svarttaxi göder skuggsamhället

Artikel

17 september 2023

Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår