Annons:

Svenska Taxiförbundet informerar: Lurendrejeriet på Arlanda måste stoppas!

Artikel

Kunder har gråtit i Taxi Stockholms reception. De har blivit lurade att betala 5 000-6 000 kronor för att ha åkt med Taxi Stockholm från Arlanda, trodde de. I själva verket var det friåkare som imiterade Taxi Stockholms logo, så kallade copycats. Dessa friåkare som av Swedavia upplåts plats i taxifilen närmast ankommande resenärer, har fritt fram att kräva kunden på fantasipriser om resan går utanför Stockholm city.

Skojarna tillhör inte någon beställningscentral som missnöjda kunder kan vända sig till. Taxi Stockholms VD Pernilla Samuelsson berättade klart och tydligt i media om denna misshantering av kunder som tillåts fortgå, år efter år medan omvärlden tittar på.

Konkurrensmyndigheter och Marknadsdomstolen har styrt Swedavia till att upplåta plats för friåkare vid terminal 5 på samma villkor som för bilar från de etablerade bolagen, som är anslutna till beställningscentraler. De har därmed fått en prioriterad placering eftersom Swedavia styrt passagerarströmmarna utefter kön av friåkare som utsätter intet ont anande passagerare för ivriga verbala närmanden. Det är inte vår melodi.

Medvetet skojeri

Måste det vara så här? Det är inget smickrande första intryck av Sverige som ges till våra nyanlända turister. Att begära att tillresande känner till hur man söker tillräcklig prisinformation och skiljer äkta varumärken från “coypcats” är inte realistiskt. De flesta ser sig troligen om efter en taxi man kan lita på, ett varumärke man känner igen och förutsätter att det är ett seriöst taxiföretag som erbjuder en transport med säker kvalité.

Arlandaproblematiken är en följd av de långtgående teorierna kring avregleringen. Sverige blev bundna av Rom-­fördragets principer om att underlätta fri konkurrens och att motarbeta begränsningar av densamma. Marknadsdom­stolen har funnit att försök att styra upp framkallningen på Arlanda hårdare, ses som “missbruk av dominerande ställning” från de ansvariga. Men är det denna typ av avarter, ja sorgliga parodier på fri ­prissättning, som konkurrensmyndigheterna måste slå vakt om? Hur tungt väger konsumentskyddet när kunderna bevisligen far illa? Avregleringen 1990 var framför allt till för bättre kundservice, är konkurrensmyndigheterna nöjda med detta resultat?

Särlagstiftning krävs

Många politiker och ämbetsmän känner till problemet och skakar på huvudet. Läget på Arlanda är en sorglig kombination av inlärd hjälplöshet i kombination med äktsvensk “nånannanism”. Men de förtroendevalda som har ansvaret för näringslivets affärsmiljö i vårt land är ingalunda tvungna att nöja sig med att följa utvecklingen. Taxi har särlagstiftning för prisinformation med angivet pris för när muntlig information om fast pris ska ges. Vi föreslår att regeringen lägger fram förslag om särlagstiftning som ger aktörer som Swedavia med flera större rättigheter att förbättra konsumentskyddet vid sina anläggningar. En särlagstiftning väger tyngre i Marknadsdomstolen och skulle ge Swedavia möjligheter att bättre skydda resenärernas intressen vid de terminaler de äger och har ansvar för. Seriösa taxi­företag överlever inte utan att ge service och kundtrygghet. Våra valda företrädare har också ett ansvar.

Annons:
Annons:

Hela Sverige kan leva med anropsstyrd kollektivtrafik

Artikel

31 oktober 2025

Taxinäringen måste ha spaning på den anropsstyrda kollektivtrafiken

Artikel

26 september 2025

Svenska Taxiförbundet Informerar: Riktig taxi gör skillnad

Artikel

24 mars 2025

Svenska Taxiförbundet Informerar: Är det en fördel för en samhällskund att veta att transporterna kan levereras?

Artikel

13 februari 2025

Riksdagsseminarium: Saila Quicklund (M) frontfigur i kampen mot svarttaxi

Artikel

11 december 2024

Svenska Taxiförbundet Informerar: Förbundet ska representera hela Taxi-Sverige – vem ska annars göra det?

Artikel

03 december 2024

Annons:

Svenska Taxiförbundet informerar: Svenska Taxiförbundet är Ditt hemmalag

Artikel

25 oktober 2024

Svenska Taxiförbundet informerar: Fyra bilder av samhällsanda

Artikel

26 september 2024

Hållbara villkor är skillnaden

Artikel

17 maj 2024

Att tala med varandra lönar sig

Artikel

26 april 2024

Ta en taxi för klimatet

Artikel

05 april 2024

Svenska Taxiförbundet informerar: Bister verklighet för landsortstaxi

Artikel

25 mars 2024

Västernorrland – en strid taxi måste ta

Artikel

16 februari 2024

Miljözonerna visar att taxi måste accepteras som kollektivtrafik

Artikel

01 december 2023

Svenska Taxiförbundet Informerar: Det är människor det handlar om

Artikel

20 oktober 2023

Svenska Taxiförbundet Informerar: Seriös taxi står upp för säkerheten

Artikel

28 september 2023

Svenska Taxiförbundet Informerar: Svarttaxi göder skuggsamhället

Artikel

17 september 2023

Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår