Annons:

Hållbara villkor är skillnaden

Artikel

Nyhetskanalen ’Rapport’ sände ett taxireportage nyligen. Inslaget handlade om de så kallade ’appbolagen’ som sänker löner/ersättningar för sina förare till nivåer som inte går att leva på. En stockholmsresa mellan Klarabergsviadukten och Farsta betingade det facila priset av 135 kronor för en kund. Med en sådan prissättning blir det rimligtvis inte många kronor över till föraren.

Lyckligtvis var ”Rapport” tydlig med att det i reportaget gällde så kallade ’appbolag’, som inte alltid agerar så som seriösa taxiföretag ska. Priset för samma resa med några av våra medlemsföretag hade kostat kanske fyra gånger så mycket. Men då tillämpar våra medlemsföretag kollektivavtalsliknande villkor och betalar skatter och avgifter enligt reglerna. ”Det utgör prisskillnaden”, som ett av våra medlemsföretag påpekar, kort men kristallklart. Men den vinklingen gjordes inte i reportaget. Man ska vara försiktig med att kritisera media. Därför nöjer jag mig med att konstatera att reportaget visar att media har mycket att vinna på att våga genomlysa ’appföretagens’ prispolitik, inte minst ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Reportaget blir också ett illustrativt exempel om hur den seriösa taxitrafiken drabbas när konkurrensvillkoren sätts ur spel.

Sök till seriösa bolag

Med hälsning från våra medlemsföretag finns det som väl är alternativ för de förare som vill ha en förändring. De som anser sig misskrediterade av ’appbolagen’ kan söka anställning hos taxiföretag som använder kollektivavtal eller liknande villkor. Taxiföretag som har ambitionen att erbjuda kunderna bästa möjliga service samtidigt som man ger sina transportörer och förare löner och ersättningar som går att leva på. Hållbara villkor helt enkelt.

Tips till Rapport

Taxibranschen, den del vi arbetar för, ropar efter tusentals taxiförare. Det är förare med utbildning och avtalsenliga löner som vårt samhälle och näringsliv behöver för att erbjuda resor med omsorg – att köra privatkunder, färdtjänst, sjukresor och inte minst de yngsta till skolan, som ska lära sig hur ett civiliserat samhälle är tänkt att fungera.

Det konstruktiva samhällsperspektivet kan vara något att tänka på inför nästa granskning i ’Rapport’. 

Annons:
Annons:

Taxinäringen måste ha spaning på den anropsstyrda kollektivtrafiken

Artikel

26 september 2025

Svenska Taxiförbundet Informerar: Riktig taxi gör skillnad

Artikel

24 mars 2025

Svenska Taxiförbundet Informerar: Är det en fördel för en samhällskund att veta att transporterna kan levereras?

Artikel

13 februari 2025

Riksdagsseminarium: Saila Quicklund (M) frontfigur i kampen mot svarttaxi

Artikel

11 december 2024

Svenska Taxiförbundet Informerar: Förbundet ska representera hela Taxi-Sverige – vem ska annars göra det?

Artikel

03 december 2024

Svenska Taxiförbundet informerar: Svenska Taxiförbundet är Ditt hemmalag

Artikel

25 oktober 2024

Annons:

Svenska Taxiförbundet informerar: Fyra bilder av samhällsanda

Artikel

26 september 2024

Svenska Taxiförbundet informerar: Lurendrejeriet på Arlanda måste stoppas!

Artikel

30 augusti 2024

Att tala med varandra lönar sig

Artikel

26 april 2024

Ta en taxi för klimatet

Artikel

05 april 2024

Svenska Taxiförbundet informerar: Bister verklighet för landsortstaxi

Artikel

25 mars 2024

Västernorrland – en strid taxi måste ta

Artikel

16 februari 2024

Miljözonerna visar att taxi måste accepteras som kollektivtrafik

Artikel

01 december 2023

Svenska Taxiförbundet Informerar: Det är människor det handlar om

Artikel

20 oktober 2023

Svenska Taxiförbundet Informerar: Seriös taxi står upp för säkerheten

Artikel

28 september 2023

Svenska Taxiförbundet Informerar: Svarttaxi göder skuggsamhället

Artikel

17 september 2023

Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår