Annons:
Annons:

Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet och hela taxi­sverige är mycket kritiska mot Din Tur i Västernorrland.

Västernorrland – en strid taxi måste ta

Nyheter

Det finns de som påstår att taxinäringen är alltför nitisk i att ta strid. En del menar att vi inte ska sätta oss till motvärn mot illa skötta upp­handlingar utan i stället ”marknads­anpassa” oss. Förbundet måste dock reagera när vårt rättssystem inte förmår upprätthålla de lagliga ramarna för vår näring. En lärdom för livet är att man måste välja sina strider, annars kan motgångar skapa resignation. Och det finns händelser där man måste visa var gränsen går. Beställningscentralerna i Västernorrland; Taxi Drakstaden, Sollef­teå Taxi, Taxi Härnösand, WeTaxi i Ånge och Örntaxi i Örn­sköldsvik är nu mitt uppe i en prövningens stund där det mesta ställs på sin spets.

Taxiföretagen har ett avtal med regionens kollektivtrafikmyndighet Din Tur, om att köra färdtjänst och sjukresor. Avtalet är glasklart: ”Din Tur Kundcenters uppgift är att ta emot beställningar, samordna dessa och fördela köruppdrag till trafikföretagen.” *

Det innebär att Din Tur ska beställa transporterna hos trafikföretagen som fördelar dem till sina förare. Konflikten ligger i att Din Tur, som planerar att gå över till ett nytt system, kräver att transporterna fördelas direkt till förarna, i stället för som avtalat via trafikföretagen.

Politikerna tiger
Till saken hör att Din Tur begärt in anbud på ett system som kan fördela körningarna till beställningscentralerna, ändå väljer de att trotsa avtalet och gå förbi beställningscentralerna. I november förra året meddelade Din Tur att det nya systemet skulle tas i drift den första februari. Taxiföretagen försökte förgäves få till en dialog med Din Tur, men fick endast till svar att det nya systemet skulle införas. Taxiföretagen och Svenska Taxiförbundet vände sig då till den politiskt valda direktionen för kollektivtrafikmyndigheten och påtalade att Din Tur begår ett avtalsbrott. Vi möttes dock av tystnad och senare av stämning där taxiföretagen hotades med viten i en storleksordning som skulle framkalla konkurser på bara några dagar.

Din Tur har hävdat att myndigheten ska besluta om den tekniska lösning som är bäst för dem, men nonchalerar helt den otvetydiga skrivningen i avtalet. Nu ligger fallet i tingsrätten för ett avgörande, som väntas vilken dag som helst.

Avtal ska hållas
För taxiföretagen är det en självklarhet att i möjligaste mån anpassa sig och lyssna på kunden. Men, när det som i detta fall, finns ett anbud med överenskomna villkor i ett underskrivet avtal, då är det svårt att se något annat alternativ än att ”Pacta sunt servanda” - avtal ska hållas! Om det blir fritt fram för en part att köra över sina motparter, då undermineras avtalet som affärsinstrument. Och det kommer att drabba fler branscher än taxi, snarast hela samhället.

Om Din Tur ges fritt fram att gå förbi beställningscentralerna mister dessa kontrollen av sina förare. Det skulle hindra taxiföretagens möjligheter att utföra andra resetjänster som privatresor och flygtaxi mm som är viktiga för företagens överlevnad. Detta har framförts till Din Turs politiker, utan annan reaktion än hot om astronomiska böter. Därför har det varit viktigt för Svenska Taxiförbundet att stötta taxiföretagen i Västernorrland mot detta avtalsbrott.

Något tydligare exempel på en avgörande uppgift för en branschorganisation har jag sällan upplevt. Det handlar om att respekteras som bransch och affärspart.

*(Bilaga 2, sid 2. ”Trafikföretagen” är enligt partsbeskrivningen de beställningscentraler som skrivit på avtalet, uppräknade ovan.)


Svenska Taxiförbundet, besöksadress: Karlavägen 83, 114 59 Stockholm, 08-566 21 660, info@taxiforbundet.se

Annons:
Annons:

EU ger grönt för omdiskuterad miljözon i centrala Stockholm

Nyheter

18 april 2024

Johan Uhlin ny vd för Scania Sverige

Nyheter

18 april 2024

Fängelsestraff för svarttaxiverksamhet – förslag från Taxiförbundet

Nyheter

18 april 2024

Tjänsteskjuts med taxi - pilotprojekt i Karlstad

Nyheter

18 april 2024

Volvo Bussar – starkt första kvartal men orderingång bromsade in

Nyheter

17 april 2024

Transportföretagen: Bygg busskörfält till och från Arlanda!

Nyheter

17 april 2024

Annons:

Taxi Stockholm: Dåliga arbetsvillkor inte hållbart i längden

Nyheter

17 april 2024

Regeringen skärper miljökraven vid statliga taxiresor

Nyheter

15 april 2024

Transporstyrelsen ger sig inte om återkallat taxileg

Nyheter

15 april 2024

Kissade i taxin, slog föraren och smet från notan

Nyheter

15 april 2024

Södertälje taxi firar 100 år

Nyheter

15 april 2024

Bakhjulsdriven Tesla-modell med räckvidd på 60 mil

Nyheter

13 april 2024

Sundsvalls kommun vill inte ha taxibilar i stan

Nyheter

10 april 2024

VDL tar över konkursade Van Hools bussverksamhet

Nyheter

09 april 2024

Norling Touring har köpt Resekompaniet

Nyheter

09 april 2024

Taxiförare knivskars i samband med rån

Nyheter

09 april 2024

Taxi Stockholms kampanj ska stoppa copycabs

Nyheter

08 april 2024

Erik Skånsberg ny finanschef hos Cabonline

Nyheter

06 april 2024

Pensionär misstänks tjänat 300 000 kronor på svarttaxi

Nyheter

06 april 2024

Hyundais självkörande taxi klarade körprovet

Nyheter

05 april 2024

Ny kommersiell direktör på Keolis

Nyheter

04 april 2024

Taxizon ska stoppa svarttaxi i Kristianstad

Nyheter

04 april 2024

Privatresor försvinner efter Din Turs beslut

Nyheter

04 april 2024

Debatt: Bolts hypotes är inte en väg till konkurrens på lika villkor

Nyheter

04 april 2024

Debatt: Äntligen! Tack EU för ökad skattekontroll i taxibranschen

Nyheter

04 april 2024

Nima Energy satsar på ultrasnabbt i Malmö

Nyheter

02 april 2024

Två nya taxibolag i Örebro

Nyheter

02 april 2024

Cabonlines vd lämnar – Charlotta Söderlund tar över

Nyheter

02 april 2024

Viktig domstolsseger om kör- och vilotidsregler

Nyheter

28 mars 2024

Circle K laddar upp inför påsken

Nyheter

27 mars 2024

Förlorar tillståndet efter fusk med förarkoder

Nyheter

27 mars 2024

Snart dags för Busstorget

Nyheter

26 mars 2024

Sydbuss tar över all skolskjutstrafik i Ystad

Nyheter

26 mars 2024

Fortsätter köra färdtjänst utan taxitrafiktillstånd

Nyheter

25 mars 2024

Nytt nummer ute nu - Taxi idag/Allt om buss 2/24

Nyheter

25 mars 2024

Debatt: EU-direktiven behövs för en sund taximarknad

Nyheter

22 mars 2024

Taxiförbundet kampanjar för klimatsmart resande

Nyheter

21 mars 2024

Taxibolagen i Västernorrland förlorade juridisk strid

Nyheter

21 mars 2024

Taxi Stockholm donerar strumpor till ”rocka sockorna”

Nyheter

21 mars 2024

Taxiförbundet mötte Trafikverket för samråd

Nyheter

19 mars 2024

Nytt nummer ute på fredag

Nyheter

19 mars 2024

Gratis bussåkande ska lära ungdomar åka kollektivt

Nyheter

18 mars 2024

Batteribyte på fyra minuter hos Taxi Stockholm

Nyheter

18 mars 2024

I dag är det Bussförarens dag

Nyheter

18 mars 2024

Kraftig ökning av Mans bussförsäljning

Nyheter

18 mars 2024

Misstänkt svarttaxiåkare åtalas – vittne och swish är bevisning

Nyheter

14 mars 2024

Taxi Stockholms bilar kartlägger vägskador

Nyheter

14 mars 2024

Gävle har fått två nya taxiföretag

Nyheter

11 mars 2024

Taxiförbundet startar kvinnligt nätverk

Nyheter

09 mars 2024

Taxi Stockholms hållbarhet får toppranking

Nyheter

09 mars 2024

Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår