Annons:
Annons:

Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet och hela taxi­sverige är mycket kritiska mot Din Tur i Västernorrland.

Västernorrland – en strid taxi måste ta

Nyheter

Det finns de som påstår att taxinäringen är alltför nitisk i att ta strid. En del menar att vi inte ska sätta oss till motvärn mot illa skötta upp­handlingar utan i stället ”marknads­anpassa” oss. Förbundet måste dock reagera när vårt rättssystem inte förmår upprätthålla de lagliga ramarna för vår näring. En lärdom för livet är att man måste välja sina strider, annars kan motgångar skapa resignation. Och det finns händelser där man måste visa var gränsen går. Beställningscentralerna i Västernorrland; Taxi Drakstaden, Sollef­teå Taxi, Taxi Härnösand, WeTaxi i Ånge och Örntaxi i Örn­sköldsvik är nu mitt uppe i en prövningens stund där det mesta ställs på sin spets.

Taxiföretagen har ett avtal med regionens kollektivtrafikmyndighet Din Tur, om att köra färdtjänst och sjukresor. Avtalet är glasklart: ”Din Tur Kundcenters uppgift är att ta emot beställningar, samordna dessa och fördela köruppdrag till trafikföretagen.” *

Det innebär att Din Tur ska beställa transporterna hos trafikföretagen som fördelar dem till sina förare. Konflikten ligger i att Din Tur, som planerar att gå över till ett nytt system, kräver att transporterna fördelas direkt till förarna, i stället för som avtalat via trafikföretagen.

Politikerna tiger
Till saken hör att Din Tur begärt in anbud på ett system som kan fördela körningarna till beställningscentralerna, ändå väljer de att trotsa avtalet och gå förbi beställningscentralerna. I november förra året meddelade Din Tur att det nya systemet skulle tas i drift den första februari. Taxiföretagen försökte förgäves få till en dialog med Din Tur, men fick endast till svar att det nya systemet skulle införas. Taxiföretagen och Svenska Taxiförbundet vände sig då till den politiskt valda direktionen för kollektivtrafikmyndigheten och påtalade att Din Tur begår ett avtalsbrott. Vi möttes dock av tystnad och senare av stämning där taxiföretagen hotades med viten i en storleksordning som skulle framkalla konkurser på bara några dagar.

Din Tur har hävdat att myndigheten ska besluta om den tekniska lösning som är bäst för dem, men nonchalerar helt den otvetydiga skrivningen i avtalet. Nu ligger fallet i tingsrätten för ett avgörande, som väntas vilken dag som helst.

Avtal ska hållas
För taxiföretagen är det en självklarhet att i möjligaste mån anpassa sig och lyssna på kunden. Men, när det som i detta fall, finns ett anbud med överenskomna villkor i ett underskrivet avtal, då är det svårt att se något annat alternativ än att ”Pacta sunt servanda” - avtal ska hållas! Om det blir fritt fram för en part att köra över sina motparter, då undermineras avtalet som affärsinstrument. Och det kommer att drabba fler branscher än taxi, snarast hela samhället.

Om Din Tur ges fritt fram att gå förbi beställningscentralerna mister dessa kontrollen av sina förare. Det skulle hindra taxiföretagens möjligheter att utföra andra resetjänster som privatresor och flygtaxi mm som är viktiga för företagens överlevnad. Detta har framförts till Din Turs politiker, utan annan reaktion än hot om astronomiska böter. Därför har det varit viktigt för Svenska Taxiförbundet att stötta taxiföretagen i Västernorrland mot detta avtalsbrott.

Något tydligare exempel på en avgörande uppgift för en branschorganisation har jag sällan upplevt. Det handlar om att respekteras som bransch och affärspart.

*(Bilaga 2, sid 2. ”Trafikföretagen” är enligt partsbeskrivningen de beställningscentraler som skrivit på avtalet, uppräknade ovan.)


Svenska Taxiförbundet, besöksadress: Karlavägen 83, 114 59 Stockholm, 08-566 21 660, info@taxiforbundet.se

Annons:

Nätverka med Bertha 18e mars

Nyheter

21 januari 2025

Lyckad upphandling ger stort bussbolag i Växjö

Nyheter

21 januari 2025

Taxiförbundet: nu måste myndigheterna agera mer målmedvetet!

Nyheter

21 januari 2025

SD-motion om färdtjänsten: oseriösa aktörer ska inte få fördelar!

Nyheter

21 januari 2025

Volvo Bussar tar över avtal från krisande Ebusco

Nyheter

21 januari 2025

Kadir Kasirga (S) i debatt med Andreas Carlson (KD) om bristerna i taxibranschen

Nyheter

20 januari 2025

Annons:

Nytt jobbspår ska ge fler färdtjänstförare

Nyheter

20 januari 2025

Veckans (3) topp tre nyheter

Nyheter

19 januari 2025

Taxibristen i Funäsdalen bereder väg för svarttaxi

Nyheter

17 januari 2025

Nu rullar det åter en taxi i Lofsdalen

Nyheter

17 januari 2025

Boreal fick viten på 393 000 kronor förra året

Nyheter

15 januari 2025

S vill styra upp taxikrisen: ”en dysfunktionell bransch”

Nyheter

15 januari 2025

Misshandel under färdtjänstresa utreds av Arbetsmiljöverket

Nyheter

14 januari 2025

Taxameterstart utlöste misshandel

Nyheter

14 januari 2025

Hjo Taxi ska köra verksamhetsresor i två kommuner

Nyheter

13 januari 2025

Kvinnor misshandlade taxiförare

Nyheter

13 januari 2025

Tandlös utredning om elektrifiering av busstrafiken

Nyheter

13 januari 2025

Cabonline skjuter upp räntebetalningar för att rädda likviditet

Nyheter

13 januari 2025

Veckans (2) topp tre nyheter

Nyheter

12 januari 2025

Charlotta Söderlund tar plats i Cabonlines styrelse

Nyheter

09 januari 2025

Mest lästa nyheter i Taxi idag 2024

Nyheter

09 januari 2025

Sparkade på taxibil och hotade föraren

Nyheter

08 januari 2025

Vägrade betala och slog taxiföraren

Nyheter

08 januari 2025

LEVC drar ned personalen

Nyheter

08 januari 2025

Nu får tjugoåringarna köra taxi

Nyheter

07 januari 2025

Självkörande taxibilar vinner mark i Kina

Nyheter

07 januari 2025

Trasiga magnetventiler orsakade explosioner i gasbussar

Nyheter

07 januari 2025

Morgan Johansson (S) toppar riksdagens taxiliga

Nyheter

07 januari 2025

Polisen inte intresserad av utreda taxismitare

Nyheter

07 januari 2025

God Jul & Gott Nytt År!

Nyheter

19 december 2024

Webbinarium för Modellavtal & Indexkorg i januari

Nyheter

19 december 2024

Fortfarande bra batterikapacitet i begagnade taxibilar

Nyheter

19 december 2024

Även Transportstyrelsen pausar miljözon 3 i Stockholm

Nyheter

19 december 2024

Många spännande projekt 2025 inom Taxiförbundet

Nyheter

19 december 2024

Cabonline säkrar fordonen i Stockholm

Nyheter

19 december 2024

Fast månadslön ska ge fler förare

Nyheter

19 december 2024

Prisras när skattebefrielse på biogas infördes

Nyheter

19 december 2024

Taxi Stockholm kritiserar AMF starkt för Uber-investering

Nyheter

19 december 2024

Taxi tillbaka i Järvsö

Nyheter

18 december 2024

Taxi Östersund servar med taxitomte

Nyheter

16 december 2024

Volvo bussar i Uddevalla drar ned personalen

Nyheter

16 december 2024

Kunde inte betala taxiresa för 1 400 kronor – misstänkt för bedrägeri

Nyheter

16 december 2024

Expressen granskar Uber och Bolt: ”Apart från den svenska modellen” säger Taxiförbundet

Nyheter

16 december 2024

Veckans (50) topp tre nyheter

Nyheter

15 december 2024

Svarttaxi i Luleå: två kvinnor dömda till dagsböter

Nyheter

13 december 2024

GM lägger ned satsningen på självkörande taxibilar

Nyheter

12 december 2024

Självkörande bussar lösning på förarbristen i Sälenfjällen

Nyheter

11 december 2024

Körkort och taxileg får nytt utseende nästa år

Nyheter

10 december 2024

Sverigetaxi i Blekinge försatt i konkurs

Nyheter

10 december 2024

Transportstyrelsen och Trafikverket i samverkan mot organiserad brottslighet

Nyheter

08 december 2024

Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår