Cabonlines intäkter för tredje kvartalet uppgick till 1 015 miljoner kronor, vilket innebar en minskning med 19 procent mot jämförelsekvartalet förra året (1 249). Det innebar att resultatet för perioden blev -52 miljoner kronor (-35).
För att stärka likviditeten i bolaget beslutade styrelsen i oktober att skjuta upp räntebetalningar för sina utfärdade obligationer.
Bolagets vd Charlotta Söderlund, som tillträdde i juli i år, skriver i kvartalsrapporten att överutbudet av taxibilar länge har skapat en hög konkurrens om kunderna inom konsument-segmentet (B2C), vilket präglade marknaden även under det tredje kvartalet.
”Samtidigt upplevde vi fortsatt kapacitetsbrist vissa tider på dygnet, vilket påverkar samtliga kundsegment”, skriver hon.
Men det försämrade resultatet beror främst på minskade avtalsintäkter till följd av lägre volymer och färre antal anslutna bilar, och nu anpassas organisationen och kostnadsmassan till den rådande situationen. Ett glädjeämne är att flygtaxikonceptet ökade sin omsättning med fyra procent jämfört med perioden året innan. Detta trots en tioprocentig minskning för inrikesflyget.
Parallellt med kostnadsbesparingar pågår implementeringen av den nya plattformen för bokning och trafikledning, Icabbi. Den största investeringen någonsin i Cabonlines historia, som ska göra bolaget effektivare.
”När allt är på plats, vilket förväntas under andra halvåret 2025, kommer vi att se en betydande minskning av manuellt arbete inom bokning och trafikledning. De nya systemen kommer även möjliggöra en effektivare matchning mellan kundernas behov och bilarnas tillgänglighet”, skriver Charlotta Söderlund.