Åkerierna får inte vara arbetsgivare till sina chaufförer
Nyheter
08 februari 2019
Text:
Från årsskiftet sades avtalet upp med delägarna i Taxi Östersund. Det innebär att Taxi Östersund numera äger alla 48 bilar och de tidigare delägarna får fortsätta att köra som chaufförer med F-skatt, men de får inte vara arbetsgivare till egna chaufförer. Detta har lett till en öppen konflikt rapporterar Östersundsposten.
Åkeriägaren Lasse Eriksson har varit delägare i 20 år och är så missnöjd att han gått över till konkurrenten Dlvery med sina fem bilar och chaufförer. Investeringen han en gång gjorde i Taxi Östersund ser han nu som värdelös säger han till tidningen.
Bakgrunden är att en av delägarna, Roger Månström, hade lyckats köpa upp så många aktieposter att han fick egen majoritet i bolaget. Han ville då ha en annan styrning på bolaget, vilket var enklare om alla bilar tillhörde Taxi Östersund. Det har Lasse Eriksson förståelse för, men han tycker att sättet det genomfördes på var klumpigt.
Roger Månström vill inte göra några uttalanden för tidningen. Taxi Östersunds vd Linus Ekqvist berättar att skillnaden mot tidigare är att bolaget nu måste generera vinst så att ägarna får utdelning. Han poängterar också att det bara är sex procent av chaufförerna som valt att inte fortsätta hos Taxi Östersund.
Annons:
Anmäl dig till nyhetsbrevet!