Regeringens satsning på besöksnäringen får tummen upp av bussbranschen
Nyheter
17 april 2019
Text:
Det finns en outnyttjad potential i besöksnäringen och regeringen satsar nu tio miljoner kronor i en ny nationell strategi för att få fart på branschen skriver Svenska Dagbladet. Den satsningen gläder Sveriges Bussföretag.
-Det är ett mycket bra initiativ från regeringen, förhoppningsvis öppnar det nya möjligheter för turistbussen som många gånger är en förutsättning för att locka fler besökare till destinationer runt om i Sverige, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Den nationella strategin var ett förslag som lanserades i den statliga utredningen ”Ett land att besöka” i december 2017. En utredning som stora delar av den svenska besöksnäringen, inklusive Sveriges Bussföretag, huvudsakligen gav tummen upp för i sina olika remissvar.
– Vi ser att det anställs färre inom handeln och inom industrin. För att möta utmaningarna vill vi därför satsa på den svenska besöksnäringen, som vi bedömer är en stark framtidsbransch för Sverige, säger näringsminister Ibrahim Baylan (S) till SVD.
Annons:
Anmäl dig till nyhetsbrevet!